Evoluția Designului Web (Partea I)

Evoluția Designului Web

Dacă ai prins vremurile când internetul apăruse pentru prima oară, atunci cu siguranță îți amintești de acele vechi site-uri care arătau dureros. Astfel de «exemplare» nici măcar nu s-au păstrat astăzi. Totuși, merită să înțelegi că acestea nu arătau astfel din cauza unui simț estetic slab al creatorilor. Aspectul lor mai degrabă se datorau funcțiilor slabe ale browserului la etapa inițială de evoluție a internetului. În acest articol vom trece în revistă cele mai importante momente din evoluția designului web bazându-ne pe anumite perioade specifice.

1990 – 1994

Etapa «primitivă» a designului web. În 1990 este inventat celebrul limbaj HTML – un standard de programare pentru orice site. În această perioadă browserele suportau doar 16 culori. Primele browsere puteau susține doar texte. Abia în 1993 sunt afișate imaginile. «Nexus»(1990) — este primul web-browser iar «Mosaic»(1993) — este primul browser care afișează texte și imagini. Primul site apare online în 1991. La această etapă nici vorbi de «simț estetic».

1994 – 1998

La această etapă apar acele site-uri pe care astăzi le-am numi «caraghioase». Se pot deja utiliza 265 de culori. Fonturile cele mai utilizate sunt «Times New Roman» și «Courier New». În această perioadă se extind în sfera Web cele mai importante limbaje de programare ca «Java Script», «CSS», și «PHP». De asemenea, tot în acești ani apare formatul «flash» care este utilizat pe larg pentru a atrage atenția vizitatorilor asupra reclamelor sau conținutul site-urilor. 100 milioane de utilizatori sunt online. Tot în această «epocă» apare limbajul «Ruby» și browserul «Opera».

1998 – 2002

Începând cu această perioadă putem vorbi de stil și de un anumit design «estetic». Pe pagini sun reduse cantitatea uriașă de texte. Începe să fie utilizate «gradient-urile». Rezoluția site-urilor începe să se schimbe treptat de la 800×600 la 1024×768. Este lansat CSS2. Site-urile utilizează din ce în ce mai multe imagini care să atragă atenția și mai multe font-uri. Conținutul începe să fie organizat cât mai laconic în categorii și subcategorii.